14. Duben

Den, kdy Titanic narazil na ledovec

Asi každý zná příběh Titanicu, zaoceánské lodě, která se nesmazatelně zapsala do dějin, i když jinak, než si její stavitelé a provozovatelé představovali. Ve své době se jednalo o největší a nejluxusnější osobní loď na světě. Mohla převážet až 2603 cestujících a mateřská společnost White Star Line si od ní slibovala velké zisky a dominanci na lodní lince mezi Evropou a USA. O luxusu, který Titanic nabízel, svědčí i ceny lodních lístků, kdy ty nejdražší do salonních kajut stály v přepočtu na dnešní ceny bezmála tři miliony korun.

Titanic na svoji první, a současně poslední plavbu vyplul 10. dubna 1912 z anglického Southamptonu do francouzského Cherbourgu a odtud ještě téhož dne do irského Queenstownu (dnešní Cork). Odtud vyplul 11. dubna směr New York. Plavba probíhala poklidně a podle plánu, všechno nasvědčovalo, že dojde k pánovanému překonání rychlostního rekordu. Jenže 14. dubna došlo k podcenění zpráv o nebezpečí v ledovcových polích a ve 23:40 Titanic na jeden z nich narazil, a to tak nešťastně, že bylo poručeno šest vodotěsných komor, přičemž Titanic mohl plout maximálně s pěti poškozenými komorami. Tím pádem se voda přelévala do dalších částí lodi a Titanic se 15. dubna ve 2:20 potopil. Kvůli nedostatečnému počtu záchranných člunů a jejich nevytěžování na maximální kapacitu zemřelo v mrazivém oceánu cca 1500 osob.

Vrak Titanicu se následně pokoušelo najít několik expedic, ale podařilo se to až 1. září 1985 Robertu Ballardovi, paradoxně při průzkumu, který neměl v plánu hledat Titanic.

O Titanicu byla napsána spousta knih, my vám dnes doporučujeme dvě s ověřenou kvalitou:

Titanic – Miloš Hubáček 

Kniha, kterou by měl mít přečtenou každý, kdo se o Titanic zajímá. Naprosto dopodrobna je v ní popsána historie této lodi, od nápadu na její postavení, přes okolnosti, které její stavbu provázely, až po její smutný konec na dně Atlantiku.

 

 
 

Přežili jsme zkázu Titaniku – Tom Kuntz

Kniha obsahuje fascinující přepisy výpovědí před senátem, který v roce 1912 vyšetřoval potopení legendárního Titanicu. Mezi svědky tehdy stál například provozní ředitel White Star Line Bruce Ismay, nebo kapitán Carpathie Arthur Henry Rostron.